
Őrizd meg a vizet – csatlakozz a VízVédőkhöz! 💧
Magyarország vizei – legyen szó ivóvízhálózatról, patakokról vagy forrásokról – mindannyiunk életének alapjai. Mégis, egyre gyakrabban találkozunk vízhiánnyal, …
Kerékpáros jövőkép Érden – közösen egy élhetőbb városért
Az Érd Körbe Egyesület elnöke, Csengeri Attila az első alkalommal megrendezett Érdi Zöld Fórumon tartott előadásában a város élhetőségének növelését és az emberközpontú szemlélet fontosságát hangsúlyozta. Kiemelte: a kerékpározás nemcsak közlekedési forma, hanem életstílus is lehet, amely meghatározó szerepet tölthet be Érd jövőjében.
Az egyesület már évtizedek óta dolgozik azon, hogy népszerűsítse a kerékpáros közlekedést a térségben. Programjaik – például az évente több alkalommal megrendezett Érd Körbe és a Patak(i) túra – egyre több embert mozgatnak meg. Csengeri úgy látja, hogy mára a kerékpározás szorosan összefonódott az „érdiség” fogalmával.
Előadásában személyes élményeiről is beszélt: európai vándortúráin – Franciaországban, Németországban és Olaszországban – számos jó példát látott arra, hogyan válhat a kerékpározás a mindennapok részévé, kortól függetlenül. Ezek az élmények inspirálták arra, hogy Érden is aktívan dolgozzon egy kerékpárosbarát város kialakításán.
A jelenlegi infrastruktúra széttagolt, vonalszerű szakaszokból áll – hiányzik az összefüggő hálózat, sok a hiányzó tábla és felfestés, kevés a megfelelő biciklitároló. Ezek nemcsak forrás-, hanem szemlélethiányra is visszavezethetők. Csengeri szerint nem újabb parkolókra, hanem akadálymentes, biztonságos kerékpárutakra van szükség, valamint hálózatos gondolkodásra.
Az élhetőbb város érdekében kulcsfontosságú a helyi és régiós kapcsolatok fejlesztése. Ilyen lehet például a Tárnok és Érd közötti kerékpáros összeköttetés kiépítése, különösen a Velencei úti csomópontnál, de szintén fontos a Felsővölgyi út és a Porcsinrózsa utca fejlesztése is, melyek Törökbálint és Diósd felé javítanák az elérhetőséget.
A közelmúltban történt előrelépés, hogy a Papi földek területén már legálisan lehet kerékpározni. Ez – valamint több új tároló, felfestés, kitáblázás és tervezési folyamat – azt jelzi, hogy megindult a fejlődés.
A jövőbeli célok között szerepel:
Csengeri hangsúlyozta: a közlekedéspolitikai fordulat csak partnerséggel, lakossági bevonással és folyamatos egyeztetéssel valósítható meg. Az M7-es autópálya felújítása során már elindultak az egyeztetések annak érdekében, hogy a beruházás a kerékpárosok szempontjait is figyelembe vegye. A CTP fejlesztés pedig lehetőséget ad arra, hogy az EuroVelo útvonal bekapcsolódjon Érd térségébe is.
Az előadás végén kiemelte: szükség van a lakosság véleményére, javaslataira is. Az iskolák, civilek bevonása kulcsfontosságú lehet a szemléletformálásban és a jövőbeli fejlesztések sikerében.
„Bringára fel!” – zárta gondolatait Csengeri Attila.
Prezentáció itt elérhető.